Element Logic kasvatti liikevaihtoaan yli 100 % vuonna 2021

Norjalainen teknologia- ja intralogistiikkayritys Element Logic® – maailman ensimmäinen ja suurin AutoStore™-kumppani – on kaksinkertaistanut liikevaihtonsa 230 miljoonaan euroon vuonna 2021.

Lisääntynyt sähköinen kaupankäynti ja odotukset nopeista toimituksista lisäävät automatisoitujen logistiikkaratkaisujen kysyntää maailmanlaajuisesti. Tämä on johtanut jo toiseen ennätysvuoteen Element Logicille.

Yritys kasvatti liikevaihtoaan 104 prosenttia vuoden 2020 100 miljoonasta eurosta 230 miljoonaan euroon vuonna 2021. Käyttökate oli 39 miljoonaa euroa, kasvua 123 prosenttia vuodesta 2020. Varsinainen voitto verojen jälkeen oli 14 miljoonaa euroa. Myös kassavarat kasvoivat 34 miljoonasta eurosta 48 miljoonaan euroon vuoden 2021 lopussa, ja positiivinen kassavirta oli 14 miljoonaa euroa.

”Olemme innoissamme saadessamme juhlia jälleen ennätysvuotta voittojen ja kasvun kera kaikilla vakiintuneilla markkinoilla. Suurin kasvu on Tanskassa ja Ruotsissa, joita seuraavat tiiviisti Saksa ja Norja. Onnistumme strategiamme ansiosta turvaamaan ja kehittämään markkinajohtaja-asemaamme vakiintuneilla markkinoilla samalla kun mahdollistamme kannattavan kasvun uusilla”, kertoo Element Logicin toimitusjohtaja Dag-Adler Blakseth.

"Menestymme strategiamme ansiosta, jonka avulla turvaamme ja kehitämme markkinajohtaja-asemaamme vakiintuneilla markkinoilla samalla kun mahdollistamme kannattavan kasvun uusilla."

— Dag-Adler Blakseth, Element Logicin toimitusjohtaja

Uusia strategisia omistajia ja yritysostoja

Kesäkuussa 2021 Castik Capitalin hankintarahasto tuli Element Logicin enemmistöomistajaksi. Castikin tavoitteena on tukea Element Logicia sen nopealla orgaanisella laajentumisella kaikkialla Euroopassa ja tutkia palvelu- ja ohjelmistokapasiteetin lisälaajennuksia, osittain valikoitujen fuusioiden ja yritysostojen kautta.

”Osaamisemme ja vahvojen tavoitteidemme yhdistelmä Castik Capitalin kaltaisen ammattitaitoisen kumppanin kanssa avaa useita mahdollisuuksia jatkokasvulle, Dag-Adler Blakseth sanoo.

Tämän vuoden maaliskuussa Element Logic osti amerikkalaisen SDI:n, joka tunnetaan avaimet käteen -periaatteella toimivien automaatio- ja lajitteluratkaisujen toimittajana. Kauppa tapahtui sen jälkeen, kun AutoStoren kanssa tehtiin aiemmin tänä vuonna globaali jakelusopimus, joka avasi Element Logicin palveluiden ja toimitusten laajentamisen Euroopan ulkopuolelle. Element Logic laajenee siten 13 uuteen paikkaan Yhdysvalloissa ja Latinalaisessa Amerikassa (Brasiliassa, Chilessä, Kolumbiassa, Meksikossa ja Perussa). Kauppa saatiin päätökseen 12. huhtikuuta.

”Kauppa on tärkeä virstanpylväs globaalissa laajentumisstrategiassamme. SDI:n avulla astumme houkutteleville Yhdysvaltain markkinoille yhdessä vahvan kumppanin kanssa, joka vauhdittaa kasvustrategiaamme”, Blakseth kertoo.

Kasvutavoitteita edelleen vuodelle 2022

”Element Logicille on tärkeää jatkuvasti auttaa asiakkaitamme tekemään varasto- ja logistiikkaratkaisuistaan ​​parhaat mahdolliset. Tavoitteemme on olla ykkönen. Uusien omistajien, SDI:n hankinnan ja AutoStoren kanssa solmitun sopimuksen laajennetuista maailmanlaajuisista jakeluoikeuksista kaikki on valmiina uudelle jännittävälle vuodelle”, Element Logicin toimitusjohtaja päättää.

Join our newsletter

Keep up to date, get insights and product updates straight to your inbox.

Sign up