”Element Logicin laaja-alainen asiantuntemus, helppokäyttöinen ohjelmisto ja yli 35 vuoden kokemus sisälogistiikasta auttavat löytämään asiakkaalle optimaalisen ratkaisun, joka toimii nyt ja ottaa huomioon myös tulevan kasvun”, selittää Niklas Poulsen, Sales Manager, Element Logic.
Vuonna 2020 elektroniikan tukkukauppa CBK valitsi Element Logicin toimittaman AutoStoren varastonsa optimointiin. Seuraavassa videossa näytetään koko prosessi alusta loppuun:
Kumppanuuden muodostaminen
Automatisoinnin ensimmäinen vaihe on ottaa yhteyttä Element Logicin myyntitiimin asiantuntijoihin. Kokeneet asiantuntijat tuntevat varastoautomaatiototeutuksen ja varastojen AutoStore-järjestelmät perusteellisesti, joten he voivat johtaa investoinnin tuottolaskelmien ja takaisinmaksuanalyysien tekoa. Tällä tavoin löydetään nykyisiä ja tulevia tarpeita vastaava räätälöity ratkaisu.
Tiimi ottaa laskelmissa huomioon toimintojen kaikki osa-alueet. Osa laskelmista on yksinkertaisia, kuten toimintojen suorittamiseen tarvittavien työntekijöiden määrä. Lisäksi lasketaan myös se, kuinka paljon tavaroiden keräilyyn liittyvien inhimillisten virheiden vähentyminen tuo säästöjä ja kuinka paljon asiakastyytyväisyys kasvaa, kun toimitukset nopeutuvat ja ovat entistä turvallisempia.
”Lopuksi asiakkaalle annetaan budjetti- ja aikatauluarvio”, Poulsen sanoo.
Omia tarpeita vastaavan räätälöidyn varaston suunnitteleminen
Kun asiakkaan tarpeet ja mieltymykset on selvitetty, järjestelmäsuunnittelijatiimi tekee tiivistä yhteistyötä myyntitiimin ja projektipäällikön kanssa, kun se suunnittelee kokemukseen perustuvan ja luovuutta hyödyntävän räätälöidyn varastoratkaisun. Kaikki ratkaisut ovat erilaisia.
”Käytämme paljon aikaa analysointiin ja laskelmiin, jotta pystyisimme ymmärtämään asiakkaan tarpeet”, selittää Lasse Vik, Product Manager, AutoStore. Vik suunnittelee järjestelmiä kaikenlaisille asiakkaille, olipa niiden koko, muoto tai haasteet minkälaisia tahansa.
Kun sopimus asiakkaan kanssa on allekirjoitettu, asiakkaalle määritetään projektipäällikkö, joka toimii kaikkien vaiheiden koordinaattorina sekä yhteyshenkilönä asiakkaan ja ratkaisun suunnitelleen ja sitä rakentavan tiimin välillä. Tällä tavoin asiakkaalla on yksi keskitetty yhteyshenkilö – mikä helpottaa pysymistä ajan tasalla eri vaiheissa.
”On välttämätöntä, että käymme asiakkaan kanssa avointa ja rehellistä vuoropuhelua kaikista yksityiskohdista. Tällä tavoin kumpikin osapuoli voi luottaa turvallisin mielin prosessiin”, selittää Nils Grille, Project Manager, Element Logic.
Suunnittelutiimi tekee useita 3D-malleja ja ajaa simulaatioita, joiden avulla varmistetaan, että asiakas saa käyttöönsä parhaan mahdollisen ratkaisun. Näiden simulaatioiden avulla saadaan käsitys sitä, minkälainen lopullisen ratkaisun kapasiteetti ja teho on.
”Kun suunnitelmaluonnos on tehty asiakkaan tarpeiden ja käytettävissä olevan tilan perusteella, tämä luonnos esitellään asiakkaalle, minkä jälkeen sovitaan yhdessä asennuksen suorittamistapa”, Grille sanoo.
Toimitus ja rakentaminen
AutoStorea voisi verrata vaativaan Lego-palikkasarjaan. Projektipäällikkö johtaa projektia sekä koordinoi resurssit ja toimitukset, mikä varmistaa sujuvan rakennusvaiheen.
”Varmistan projektipäällikkönä, että kaikki toimitukset saapuvat juuri oikeaan aikaan. Yli 35 vuoden toiminnan aikana Element Logic ei ole toimittanut yhtäkään projektia merkittävästi myöhässä. Asiakkaamme osaavat todella arvostaa tätä vastuullisuutta muutostilanteessa”, projektipäällikkö Grille selittää.
Kun materiaalit saapuvat, rakennustiimi käyttää paljon aikaa kehikon mittaamiseen ja ensimmäisten alumiinipylväiden asentamiseen. Rakennuksen jokaiseen vaiheeseen keskitytään huolisesti ja tarkasti, sillä näin voidaan välttää virheet, jotka voivat vaikuttaa rakentamiseen myöhemmissä vaiheissa.
”Kun perustus on valmis, kokeneet rakennustiimit rakentavat kehikon muut osat nopeasti rivi kerrallaan”, Grille selittää.
Koko AutoStore-ratkaisu rakennetaan juuri asiakkaan tiloihin sopivaksi sekä tämän tarpeita ja pyyntöjä vastaavaksi. Räätälöity ratkaisu sisältää kehikon lisäksi myös huoltokerroksen, portit ja kaiken muun yksilölliseen ratkaisuun sisältyvät osat. Tavoitteemme on hyödyntää asiakkaan tilat mahdollisimman tehokkaasti ja tilaa säästävästi.
Jos asiakas tarvitsee kokonaisvaltaista varastoratkaisua, voimme luoda sellaisen, ja tarjoamme AutoStoren lisäksi tukea myös asiakkaiden muille järjestelmille ja teknologioille.
Rakennusprosessin viimeinen vaihe on robottien sijoittaminen kehikkoon.
Kapasiteetin ja tehon testaaminen
Kun robotit on asennettu kehikon päälle, käyttöönottotiimi suorittaa kattavat erilaisiin tilanteisiin perustuvat testit ja simulaatiot. Tällä tavoin asiakas voi varmistua ennen käyttöönottoa, että AutoStore-järjestelmän kapasiteetti vastaa myyntiprosessin aikana tehtyjä arviointeja.
eManager-ohjelmistomme ansiosta voidaan toimia mahdollisimman tehokkaasti ja pienentää toimintakustannuksia. Ohjelmiston avulla toteutetaan varaston suoritus-, hallinta- ja ohjausjärjestelmät, joita voi käyttää samassa helppokäyttöisessä käyttöliittymässä.
”Testaan järjestelmän asiakkaan kanssa ja opastan tuotantoon siirtymisessä. Valmistelen myös palvelimet asennusta varten ja varmistan, että eManager-ohjelmisto on yhteensopiva asiakkaan nykyisten järjestelmien kanssa”, kertoo Theresa Marin Tantillo, Solutions Architect, Element Logic.
KÄYTTÄJÄYSTÄVÄLLINEN: helppokäyttöisen eManager-ohjelmiston käyttö opetetaan Element Academy -koulutuksessa
eManager opastaa käyttäjää AutoStore-tehtävien suorittamisessa, minkä lisäksi siinä on toimintojen raporttinäkymä ja palveluportaali. eManageria käytetään myös tuotteiden etsimiseen ja ohjaamiseen sekä inventaarioon, ja sen voi integroida ERP- ja varastonhallintajärjestelmiin sekä monenlaisiin varastonhallintajärjestelmiin.
”Mielestämme olemme maailman parhaita AutoStore-integroijia. eManager on AutoStoren aivot – se tehostaa järjestelmän toimintaa ja antaa kaikille osille mahdollisuuden olla yhteydessä muihin osiin, jolloin työnkulku voidaan optimoida”, Tantillo sanoo.
Lue lisää eManagerista täällä.
Kouluttaudu superkäyttäjäksi
Kun uuden järjestelmän käyttöä opetetaan asiakkaalle, suosittelemme muutaman käyttäjän valitsemista superkäyttäjäkoulutukseen.
”Käyttäjä kutsutaan perehdyttämistä varten superkäyttäjäkoulutukseen, joka keskittyy käytännöllisiin ja teoreettisiin tehtäviin. Koulutus keskittyy toimintoihin, turvallisuuteen ja mahdollisesti esiintyvien erilaisten ongelmien ratkaisemiseen”, sanoo Børre Skogvold, Training Team, Element Logic.
Koulutus kestää muutaman päivän, ja koulutettavia kannustetaan käsittelemään teknisiä ongelmia ja ohjelmistoon liittyviä ongelmia, kun olemme paikalla.
Asennuksen jälkeinen tuki ja asiakaspalvelu
Kun ratkaisu on valmis otettavaksi käyttöön, Element Logicin tukidivisioona on valmis auttamaan asiakasta päivittäisissä toiminnoissa ja tekemään yhteistyötä asiakkaan kanssa, jotta automatisoitu varasto toimisi mahdollisimman tehokkaasti.
”Tuemme asiakkaita auttamalla heitä ratkaisemaan kaikenlaisia ongelmia, joita ratkaisussa saattaa esiintyä”, selittää Wenche Schellhorn, Senior Systems Consultant, Element Logic.
Superkäyttäjäkoulutuksen jälkeen asiakas ja tukidivisioona myös ymmärtävät toisiaan paremmin, sillä kumpikin käyttää samoja teknisiä termejä – tällä tavoin ongelmia voidaan ratkaista yhdessä.
Tukitiimi on aina valmis auttamaan kertaluonteissa tehtävissä. Tämä lisäksi se pyrkii jatkuvasti optimoimaan asiakkaan toimintoja sekä selvittämään missä ja miten se voi auttaa asiakasta kasvamaan.
”Rakennusvaiheen aikana tieto kulkee kumpaankin suuntaan, ja tunnemme hyvin asiakkaan AutoStore-ratkaisun, kun sen käyttö aloitetaan ja kun asiakas voi tarvita apuamme”, kertoo Arnold Nielsen, Key Account Manager, Element Logic.
Asiakas voi saada kerran kuukaudessa palvelutasoraportin, jossa on yksityiskohtaisia tietoja AutoStore-ratkaisusta, kuten seisokkien ja valmistuneiden tehtävien määrästä.
Sujuva siirtyminen automaatioon
Koska meillä on kymmenien vuosien kokemus AutoStoresta ja sisälogistiikasta, osaamme siirtää asiakkaat asiantuntevasti manuaalisten varastojen käyttäjistä automaattisten varastojen käyttäjiksi. Menestymistä selittävä tekijä on ketteryys ja kunkin asiakkaan ympärille luotu ratkaisukeskeinen huoltotiimi – asiakas voikin luottaa siihen, että ratkaisu on räätälöity juuri asiakkaan tarpeiden mukaan.
Olipa kyse sitten asiakkuuspäälliköstä, projektipäälliköstä, suunnittelijoita, rakentajista, käyttöönottotiimistä, järjestelmäarkkitehdeistä, superkäyttäjien kouluttajista tai tukidivisioonan asiantuntijoista, siirtyminen automaattiseen varastoon tapahtuu sujuvasti ja miellyttävästi. Samalla yritystä valmistellaan tulevan kasvun varalta.
Ensimmäistä tapaamisesta toimivaan varastoon kuluva aika vaihtelee suuresti. Siihen vaikuttaa asiakkaan päätöksentekoprosessi ja tämän tarpeet.
”Vakioprosessi on yleensä noin kolme kuukautta tilauksesta toimitukseen, minkä lisäksi rakentamiseen kuluu vielä muutama kuukausi”, toteaa Niklas Poulsen, Sales Manager.