Nämä trendit muokkaavat sisälogistiikkaa vuonna 2022

Maailma ja kuluttajat ovat muuttaneet ostotottumuksiaan. Muutoksen näkyvin piirre on ennennäkemätön sähköisen kaupankäynnin kasvu, jonka ajurina pandemian sulkutoimet vauhdittivat kuluttajien siirtymistä verkkokauppaan. Tämä verkkomyynnin valtava kasvu on lisännyt vastaavasti sisälogistiikkaa ja varastotoimintoja.

Myös akuutti työvoimapula on saanut yritykset ymmärtämään, että uusien teknologioiden omaksuminen on mahdollisuus tehostaa varastotoimintoja sekä parantaa asiakaskokoemusta ja -polkua. Vastatakseen sekä kuluttajien tarpeisiin että muuttuviin liiketoiminnan tarpeisiin, markkinatoimijoiden on jatkossakin oltava joustavia, skaalautuvia ja perillä sisälogistiikkaa muovaavista trendeistä.

Listasimme trendejä, joilla uskomme olevan olennainen rooli alan kehityksessä vuonna 2022 ja sen jälkeen.

eGrocery

Vaikka eGrocery, eli verkossa toimiva päivittäistavara- ja elintarvikekauppa, on ollut nouseva trendi jonkin aikaa, pandemia sai sen todella kiihtymään. Tänä päivänä eGrocery on vahvasti arkipäiväistynyt, ja sen vuoksi jälleenmyyjien haasteeksi onkin muodostunut kestävän infrastruktuurin rakentaminen, joka vastaa kuluttajien vaatimuksiin. Se vaatii intuitiivisen verkkoalustan yhdistettynä erinomaiseen laatuun, kilpailukykyiseen hinnoitteluun ja ennen kaikkea nopeisiin ja luotettaviin toimituksiin.

Tämän kestävän infrastruktuurin tarve syntyy, kun yritykset alkavat toimittaa elintarvikkeita suoraan kuluttajalle. Jos sitä ei tehdä fiksusti, se voi olla kallista ja jopa kannattamatonta kauppiaalle. Yritykset voivat kuitenkin saavuttaa kestävän ja kannattavan infrastruktuurin varastotoiminnnan automatisaatiolla.

Onneksi automatisoidut sisälogistiikan ratkaisut tarjoavat nopeutta ja varastonhallintaa, joilla kuluttajien vaatimuksiin voidaan vastata. Lisäksi ne ovat nykypäivänä helposti saatavilla.

Ruotsalainen Matsmart on hyvä esimerkki siitä, kuinka automatisoitu varastojärjestelmä voi poistaa keräilyvirheet ja nopeuttaa samalla toimitusprosessia huomattavasti.

Ylijäämäruokaa verkkokaupassa alennettuun hintaan myyvä Matsmart on yksi Pohjoismaiden nopeimmin kasvavista yrityksistä. Vuoteen 2021 mennessä sen logistiikkahenkilöstö ja tilakapasiteetti toimi aivan maksimaalisella teholla. Kasvutarve oli kuitenkin ilmeinen, joten se investoi automatisoituun ratkaisuun, joka tarjosi kolme kertaa enemmän kapasiteettia ja vielä enemmän tilaa kasvuun. Matsmartin 149 AutoStore-robottia poimivat tunnissa jopa 6 000 tuotetta 88 000 säilytyslaatikosta.

Matsmartin 149 AutoStore-robottia poimivat tunnissa jopa 6 000 tuotetta 88 000 säilytyslaatikosta.

Automaatio palveluna

Kaikilla yrityksillä ei ole varaa tai halua investoida automatisoituun sisälogistiikkaratkaisuun ennen kuin ovat varmoja, että se vastaa heidän tarpeisiinsa ja on kannattavaa. Nouseva trendi, joka vastaa tähän toiveeseen, on automaatio palveluna (AaaS). AaaS:n avulla nuoret yritykset pääsevät automaatioon huomattavasti varhaisemmassa kehitysvaiheessa ja vapauttavat varoja nopeaan ja kestävään kasvuun.

Tilauspohjaiset mallit – joissa kustannukset jakautuvat tasaisesti koko vuodelle verrattuna isoon ensisijoitukseen – ovat yleinen trendi useilla toimialoilla. Vaikka ratkaisu rakennettaisiin edelleen asiakkaan tarpeiden mukaan, järjestelmäintegraattori omistaa ratkaisun ja laitteet.

Koska AutoStoren kaltainen ratkaisu on modulaarinen ja joustava, se sopii erinomaisesti AaaS:lle. Se mahtuu mihin tahansa tilaan ja on tarvittaessa helppo skaalata, ja se voidaan nopeasti purkaa ja rakentaa uudelleen toiseen varastoon, jos asiakas lopettaa tilauksen.

Ja täytyy muistaa, että AaaS valitaan lähes aina väliaikaiseksi ratkaisuksi, koska automatisoidun varastoratkaisun vuokraaminen tulee pitkällä aikavälillä kalliimmaksi kuin sen omistaminen.

Haluatko tietää lisää?

Lataa Whitepaperimme, jossa avaamme tarkemmin sisälogistiikkaan vaikuttavia trendejä. Julkaisu on englanninkielinen.

Lataa täältä

Join our newsletter

Keep up to date, get insights and product updates straight to your inbox.

Sign up