Ruoan verkkokauppa: FoodOase automatisoi varaston Element Logicin toimittaman AutoStoren avulla

Ruoan verkkomyynnin kasvu jatkuu samoin voi tarve älykkäille ja joustaville logistiikkaratkaisuille. Saksalainen FoodOase GmbH -yritys on ottamassa ratkaisevan askeleen kohti tulevaisuudessa ja kriisitilanteissa toimivaa varastologistiikkaa muodostamalla kumppanuuden sisälogistiikan AutoStore®-asiantuntijan, Element Logicin kanssa.

FoodOase tarjoaa elintarvikkeita allergioista ja yliherkkyyksistä kärsiville henkilöille. Kun yrityksen perustuja Sandra Neuber käynnisti verkkokaupan vuonna 2007, hän oli yksi ensimmäisistä, joka myi Saksassa allergiat ja yliherkkyydet huomioonottavia elintarvikkeita verkossa. FoodOasen toiminta Hampurissa käynnistyi erittäin pienimuotoisesti omistajan autotallissa, mutta ajan mittaan yrityksestä kasvoi yksi ruoan verkkokauppasegmentin johtavista toimijoista. Vuonna 2019 FoodOasen myynti kasvoi entisestään, kun verkkokauppa querfood.de integrointiin siihen. Tilausmäärät kasvoivat vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla merkittävästi myös maailmanlaajuisen koronaviruspandemian vuoksi.

Aiemmin FoodOasen varastologistiikka oli ulkoistettu 3PL-yritykselle, jolle FoodOasen nopea kasvu aiheutti haasteita manuaalisesti toimivassa varastossa. Tarkastellessaan erittäin positiivisilta vaikuttavia kasvuennusteita Sandra Neuber ymmärsi nopeasti, että yritys tarvitsi uudenlaisen logistiikkaratkaisun. Niinpä Neuber vuokrasi logistiikkatilat Hampurin itäpuolelta Geesthachtista ja päätti siirtää logistiikan yrityksen hoidettavaksi integroimalla sen yritykseen.

Uusi varasto suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä Element Logicin ja saksalaisen logistiikkakonsulttiyrityksen LogBerin kanssa. Varaston ytimenä on Element Logicin toimittama täysin automatisoitu, robotteja hyödyntävä varastointi- ja keräysjärjestelmä AutoStore®. Ensimmäisessä laajennusvaiheessa järjestelmän koko on 220 m², ja sen avulla on tarkoitus käsitellä yrityksen verkkokauppojen tilaukset. Neuberin mukaan kyse on yhdestä FoodOasen suurimmista mutta samalla myös yhdestä yrityksen historian tärkeimmästä investoinnista.

Ensimmäisessä laajennusvaiheessa järjestelmän koko on 220 m², ja siinä on tarkoitus käsitellä yrityksen verkkokauppojen tilaukset

 

”Asiakkaamme odottavat meidän toimittavan heidän tilaamansa tuotteet erittäin nopeasti ja luotettavasti. Tämän on heidän kannaltaan erittäin tärkeää. Koska kyse on erikoisruokavaliosta, asiakkaat eivät useinkaan löydä tavallisista ruokakaupoista heidän päivittäin tarvitsemiaan elintarvikkeita. Skaalautuvan, automatisoidun varaston avulla haluamme varmistaa, että pystymme aina vastaamaan näihin odotuksiin niin nyt kuin tulevaisuudessakin”, sanoo Sandra Neuber, CEO, FoodOase.

Varaston ytimenä on Element Logicin toimittama täysin automatisoitu, robotteja hyödyntävä varastointi- ja keräysjärjestelmä AutoStore®

 

AutoStore-ratkaisun lisäksi Element Logic toimittaa pääurakoitsijana myös projektin varastonhallinta- ja materiaalivirran käsittelyjärjestelmän. Tällä järjestelmällä ei hallita ja optimoida ainoastaan AutoStorea vaan myös kaikkia logistiikkakeskuksen manuaalisia alueita. Ensimmäisessä vaiheessa FoodOasen AutoStore-järjestelmä sisältää 6 100 säilytyslaatikkoa ja 13 AutoStore-robottia. Saapuvia ja lähteviä tuotteita käsitellään kolmen karuselliportin kautta. Asennuksen on tarkoitus valmistua helmikuussa 2021, jolloin se luovutetaan asiakkaalle.

Join our newsletter

Keep up to date, get insights and product updates straight to your inbox.

Sign up