Bergfreunde and Element Logic in the AutoStore warehouse

Verkkokauppatoimija Bergfreunde pyrkii kestävän kehityksen tavoitteisiin Element Logicin sisälogistiikkaratkaisujen avulla

Kestävä kehitys on saksalaisen Bergfreunde-yrityksen tärkein prioriteetti. Se oli yksi tärkeimmistä syistä, miksi yritys päätti investoida AutoStore-järjestelmään vuonna 2016. Element Logicin sisälogistiikan asiantuntijat ovat tänä aikana laajentaneet alun perin 1 800 neliömetrin AutoStoren nykyiseen 4 350 neliömetriin.

Bergfreunde tarjoaa vaatteita, kenkiä, ulkoilu- ja kiipeilyvälineitä sekä muita erikoistarvikkeita asiakkaille kaikkialla Euroopassa. Verkkokaupan myynti oli vuonna 2019 yli 100 miljoonaa euroa. Bergfreunde tilasi Element Logicilta yhteensä kolme laajennusta vuonna 2020, jotta yritys pystyisi käsittelemään tällä hetkellä kasvavan kysynnän sekä vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin. AutoStore-kehikon vähittäisessä laajennuksessa ei ainoastaan luotu tilaa lisälaatikoille vaan myös portteja ja robotteja lisättiin tehostamaan järjestelmän toimintaa.

”Valtavan kasvun vuoksi tarvitsemme aivan välttämättä joustavan ja tehokkaan varastointijärjestelmän, ja juuri tämän vuoksi Bergfreunde valitsi AutoStoren. Skaalautuvuus, tilan tehokas käyttö ja erinomainen suorituskyky toiminta olivat meidän kannalta ratkaisevia tekijöitä. Kaikki AutoStorea ja Element Logicia koskeneet odotukset ovat enemmän kuin täyttyneet, emmekä ole missään vaiheessa katuneet ratkaisua”, sanoo Ronny Höhn, Managing Director, Bergfreunde.

Nykyisen laajennuksen valmistumisen jälkeen Bergfreunden AutoStore-järjestelmässä on 145 000 laatikkoa, 125 robottia ja 31 ergonomisesti optimoitua työasemaa, joita kutsutaan karuselliporteiksi.

”AutoStore-järjestelmän laajennus tehostaa huomattavasti logistiikkaa nykyisissä tiloissa ilman, että tarvittaisiin kolme tai neljää

Bergfreunden varastoon on jo asennettu uusi AutoStore Carousel Port 3.0, joka on merkittävästi edellistä versiota ergonomisempi versio. Pääurakoitsijana Element Logic ei ainoastaan huolehtinut AutoStore-lisäkomponenttien sujuvasta integroinnista vaan integroi myös oman kuljetinteknologian kokonaisjärjestelmään. Tämän kuljetinteknologian osuus yli kaksinkertaistuu meneillään olevan laajennusprojektin myötä. Käyttöön otetaan myös lisää automaattisia pahvilaatikoiden kokoajia, uusinta etikettiteknologiaa ja huippuluokan pakkauslaitteita, joilla kaikkien pahvilaatikoiden tilavuus pienennetään optimaaliseksi. Yhteensä käyttöön otetaan yli 2 300 lisämetriä pahvilaatikoiden kuljetinteknologiaa. Näin ollen kaikkien alueiden yhteenlaskettu hallipinta-ala on 10 800 m².

conveyor technology in AutoStore warehouse
Nykyisen laajennuksen osana Bergfreundella otetaan käyttöön muun ohella 2.300 lisämetriä pahvilaatikoiden kuljetinteknologiaa

Kestävään kehitykseen liittyvät tavoitteet

Yksi Bergfreunden itselleen määrittämistä kestävän kehityksen tavoitteista on pakkauskohtaisten hiilidioksidipäästöjen vähentäminen 30 prosentilla vuoteen 2022 mennessä. Element Logicin toimittama AutoStore edesauttaa merkittävästi tämän tavoitteen saavuttamista, sillä se käyttää vain murto-osan perinteisten automatisoitujen varastointi- ja keräilyjärjestelmien kuluttamasta energiasta. Itse asiassa 10 AutoStore-robottia käyttää yhtä paljon energiaa kuin yksi pölyimuri, ja aina kun robotti laskee laatikon alas ja alentaa nopeuttaan, energiaa palautuu akkuun. Kompaktin suunnittelun ansiosta AutoStoressa ei tarvita käytäviä, joten valaistavaa tilaa on vähemmän. Tämän vuoksi Bergfreunde valaisee vain 30 % varastohallista, mikä on vaikuttanut myönteisesti yrityksen virrankulutukseen ja päästöihin.

AutoStore robots moving
Nykyisen laajennuksen valmistumisen jälkeen Bergfreunden AutoStore-järjestelmässä on 145 000 laatikkoa, 125 robottia ja 31 ergonomisesti optimoitua työasemaa.

 

”Element Logicin vuosien kokemus näkyi siinä, että saimme yritykseltä tukea kestävän kehityksen mukaisen varastologistiikan suunnittelemiseen ja toteuttamiseen, sillä kyse on paljon muustakin kuin pelkästä AutoStoresta“, jatkaa Thomas Klein.

Nykyisen laajennuksen osana Bergfreunde ottaa käyttöön myös Logopak Eco-Labelerin. Se on uudenlainen etikettijärjestelmä, jossa etiketit eivät ole kiinni aluspaperissa, joten jätettä syntyy merkitettävästi vähemmän.

Tämän lisäksi energiaa ja tilaa säästävät B + -tiivistyskoneet takaavat, että pahvilaatikon tilavuus pienenee jopa 70 prosenttia, jolloin myös lastaamiseen tarvitaan vähemmän tilaa. Tällä tavoin kuljetusvolyymia voidaan vähentää 30 prosentilla, joka vastaa noin 500 kuorma-autokuljetusta vuodessa. Myös paineilman käytön lopettaminen kokonaisuudessaan säästää energiaa, minkä lisäksi melutaso työasemissa vähenee merkittävästi.

Yhdessä Element Logicin kanssa Bergfreunde on ottanut jälleen uuden askeleen kohti (entistä) kestävämpää kehitystä samalla, kun yritys on lisännyt tilausten keräilytehoa yli 500 prosenttia. Tämän lisäksi läpimenoaika tilauksen tekemisestä lähettäjälle luovuttamiseen on vähentynyt alle 3 tuntiin.

Ruuhkahuippuina yritys voi nyt käsitellä kahdessa vuorossa yli 15 000 tilausta. Koko järjestelmä on suunniteltu siten, että lisälaajennukset sekä suorituskyvyn että varastointikapasiteetin osalta ovat mahdollisia, mikä tuo Bergfreunden tulevan kasvun kannalta välttämätöntä joustavuutta.

Faktoja

  • Varaston koko (AutoStore): 4 350 m2
  • Laatikoiden määrä: 145 000
  • Robottien määrä: 125
  • Karuselliporttien määrä: 31

Join our newsletter

Keep up to date, get insights and product updates straight to your inbox.

Sign up

Haluatko oppia lisää ratkaisuistamme?

Ota yhteyttä saadaksesi lisätietoja